برجسته سازی کاغذ

برجسته سازی

برجسته سازی کاغذ

برجسته سازی کاغذ

برجسته سازی فرآیندی است که باعث برجسته شدن نواحی دلخواه کاغذ می شود. الگو و طرح برجسته شده نسبت به سطح زمینه کاغذ بلند تر (برجسته) است.

برجسته سازی کاغذتکنیک ها

برجسته سازی سطح کاغذ یا سطوح مختلف دیگر را تغییر داده و یک دید سه بعدی یا جلوه ویژه به تصویر مورد نظر اضافه می کند. در این فرآیند از دو کلیشه استفاده می شود. یکی از این کلیشه ها برجسته و دیگری گود است. کاغذ بین این دو کلیشه قرار می گیرد. سطح برجسته با اعمال فشار به سمت سطح گود رفته و کاغذ در این میان طرح می گیرد. دو کلیشه روی هم قرار می گیرند (چفت می شوند). سطح مشخصی از فشار به کلیشه ها اعمال می شود. این کار فیبرهای کاغذ را فشرده کرده و تاثیر دائمی روی کاغذ می گذارد. در هنگام تولید کلیشه ها طرح مورد نظر روی صفحات فلزی حکاکی می شود. درک کامل از این فرآیند نتیجه بهتری را بدست می دهد. کلیشه ها از فلزاتی مانند زینک، منیزیم، مس، برنج و … ساخته می شود.

عموماً از برجسته سازی کاغذ برای جلب نظر و جذب توجه استفاده می شود. فرآیند دیگری به نام فرو رفته سازی وجود دارد که مانند برجستگی است با این تفاوت که طرح گود و فرو رفته می شود و فشار به جای پشت طرح، روی آن اعمال می شود.

پروسه برجسته سازی جزو فرآیند چاپ دیجیتال نیست و مرحله ای جداگانه و اضافی است. به این علت هزینه بردار است.

برجسته سازی اساساً برای ساخت اثری متمایز استفاده می شود. بزرگترین نگرانی و تاکید مشتری نتیجه، کیفیت و زیبایی طرح برجسته شده است. برای دستیابی به بهینه و بهترین نتیجه باید هدف و انتظارات خود و توانایی های این پروسه را بدانیم. استفاده از کلیشه های مناسب برای هر پروژه نیز در کیفیت کار تاثیر به سزایی دارد.

کلیشه برجسته سازی

کلیشه ها

فاکتورها

سه فاکتور اصلی باید در برجسته سازی کنترل شود

  1. فشار: کنترل فشار وارده بر وزن کاغذ
  2. دما: کنترل و ثابت نگه داشتن درجه دما در طول پروسه
  3. عمق کلیشه: بسته به شدت دلخواه از برجستگی و اثر هنری متغیر است

برجسته سازی یک مرحله جدا در خط تولید چاپ است. بعد از هر گونه جلا کاری و لمینیت انجام می گیرد. به علاوه خلق و جلوه آثار هنری، از برجسته سازی برای بهبود محصولات کاغذی مانند دستمال، پوشک و … استفاده می شود.

انواع برجسته سازی

  • بی رنگ: به برجسته سازی طرح بدون جوهر می گویند.
  • ثبت شده: در این روش از جوهر، فویل یا عکس دومی استفاده می شود.
  • ترکیبی: به ترکیب برجسته سازی و مهر زنی با فویل می گویند.
  • پاستل: از یک ورق نازک رنگی یا گلاسه برای برای مرواریدی یا گلاسه کردن ظاهر یک طرح برجسته شده استفاده می شود.
  • لعابی: برجسته سازی با این روش باعث ظاهری براق می شود. در این روش حرارت با فشار برای براق شدن اعمال می شود.کاغذهای سنکین و تیره نتیجه بهتری در این روش می دهند.
  • حرارتی: مشابه لعابی است اما برای پولیش یا براق کردن استفاده نمی شود. ظاهری سایه دار و آنتیک به سطح می دهد.

برجسته سازی

این نوشته را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *