تفاوت کاغذ ترنسفر حرارتی و چاپ سابلیمیشن

بازگشت به وبلاگ

تفاوت کاغذ ترنسفر حرارتی و چاپ سابلیمیشن

تفاوت کاغذ ترنسفر حرارتی و چاپ سابلیمیشن

تفاوت کاغذ ترنسفر حرارتی و چاپ سابلیمیشن: قدم نهادن به دنیای چاپ پارچه هیجان انگیز است. با این حال انتخاب بهترین روش کمی مشکل است. ترنسفر حرارتی بهتر است یا چاپ سابلیمیشن؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم هر دو روش عالی هستند. اما روشی که انتخاب می کنید به نیاز و آنچه به دنبالش هستید باز می گردد. به علاوه هر دو روش مزایا و معایب خود را دارند. در این وبلاگ به معرفی و قیاس این دو روش می پردازیم.

کاغذ ترنسفر (انتقال) حرارتی

کاغذ ترنسفر حرارتی دقیقاً چیست؟ کاغذی مخصوص است که با اعمال گرما به آن طرح های چاپ شدهرا روی تیشرت یا هر نوع پارچه دیگری انتقال می دهد.این پروسه شامل چاپ طرح روی ورق ترنسفر حرارتی با استفاده از پرینتر جوهرافشان یا لیزری است. سپس کاغذ را روی پارچه قرار داده و با اتو (اتوی خانگی هم پاسخگوی نیاز است. اما با اتوپرس جوابدهی بهتری دارد) پرس می شود. بعد از حرارت، کاغذ را جدا کرده و تصویر شما به خوبی روی پارچه منتقل می شود.

طراحی پارچه با کاغذ ترنسفر حرارتی راحت است و برای شروع خیلی هزینه بردار نیست. نکته قابل توجه این روش عملکرد معقول آن روی هر دو نوع پارچه پنبه ای و پلی استر است. به علاوه این کاغذها برای تیشرت روشن و تیره موجود می باشند.

کاغذ ترنسفر (انتقال) حرارتی

سابلیمیشن

در وبلاگ های متعددی در مورد این تکنیک صحبت کرده ایم. در اینجا به اختصار توضیحی ارائه می دهیم. پروسه سابلیمیشن بسیار شبیه به کاغذ ترنسفر حرارتی است. طرح روی کاغذ سابلیمیشن با جوهر سابلیمیشن چاپ می شود و با دستگاه اتو پرس روی پارچه پرس می شود. تفاوت در علم تصعید پشت پروسه است. جوهر سابلیمیشن وقتی حرارات می بیند از جامد به گاز تبدیل می شود که خود را روی پارچه پلی استر جا می دهد. وقتی خنک شد دوباره به جامد تبدیل شده و عضو دائمی پارچه می شود. این بدان معناست که طرح انتقال داده شما لایه ای روی پارچه اضافی نمی کند. طرح با پارچه درآمیخته می شود. در نتیجه چاپ بسیار با دوام است و تحت شرایط عادی عمر چاپ با عمر پارچه برابری می کند.

سابلیمیشن تنها روی پارچه های پلی استر انجام نمی شود. بلکه روی طیف وسیعی از اجسام سخت با پوشش یا کتینگ پلی استری می توان چاپ سابلیمیشن را انجام داد. مانند: زیورآلات، زیرلیوانی، پشقاب، لیوان، کلاه، قاب موبایل، فرش و …

 

کاغذ ترنسفر حرارتی یا چاپ سابلیمیشن

تا اینجا تا حدودی با هر دو نوع چاپ آشنا شدیم. در این بخش در چند مورد مهم این دو نوع تکنیک را با هم مقایسه می کنیم.

هزینه شروع و تجهیزات مورد نیاز کار

چاپ پارچه با کاغذ ترنسفر حرارتی کم هزینه ترین روش برای شروع است. برای شروع شما نیاز به یک پرینتر جوهرافشان (یا لیزری)، یک اتو خانگی یا صنعتی، کاغذ ترنسفر حرارتی و پارچه مورد نظر دارید.

سابلیمیشن هزینه اولیه بیشتری نسبت به کاغذ ترنسفر حرارتی دارد. این هزینه در سالهای اخیر کاهش یافته است. این پروسه نیازمند یک پرینتر سابلیمیشن یا پرینتر جوهرافشان با هد لرزشی، کاغذ سابلیمیشن، جوهر سابلیمیشن، اتو پرس، چسب نسوز و کامپیوتر می باشد.

دوام و لطافت

همانطور که گفته شد به دلیل اینکه چاپ سابلی با پارچه ترکیب می شود دوام بالایی داشته و لطیف است و هیچ برآمدگی ندارد. اما کاغذ ترنسفر یک لایه روی پارچه اضافه می کند و چاپ کاملاً قابل لمس است. عمر کمتری دارد و به مرور زمان ترک خورده و در شست و شوی پاک می شود. البته کاغذ ترنسفر حرارتی انواع مختلفی دارند. کاغذ های با کیفیت چاپ لطیف تر و با دوام تری عرضه می کنند.

انواع پارچه برای چاپ

محدودیت پارچه مصرفی در چاپ سابلیمیشن بسیار بیشتر از ترنسفر حرارتی است. نکته اول این است که سابلیمیشن فقط با پارچه پلی استری کار می کند (با ۱۰۰ درصد پنبه بازدهی ندارد). به این علت است که سابلیمیشن با پلی استر ترکیب می شود. هرچه پلی استر یا پلاستیک پارچه کمتر باشد کیفیت و درخشندگی چاپ سابلیمیشن نیز کمتر می شود. از طرفی چون سابلیمیشن روی پارچه قرار نمی گیرد، پارچه باید سفید یا روشن باشد تا طرح معلوم باشد. اما در مورد کاغذهای ترنسفر حرارتی پارچه میتواند روشن یا تیره و کتان یا پلی استر باشد.

رنگ های قابل چاپ

سابلیمیشن توانایی چاپ تمام رنگ و با کیفیت را دارد. اما ترنسفر حرارتی در کیفیت و طیف رنگ تولیدی به پرینتر شما وابسته است. نکت ای که باید به آن توجه کرد اکثر پرینترها طیف رنگی cmyk دارند. در نتیجه تنها میتوان رنگ هایی در این طیف تولید کرد.

نتیجه

هر دو روش برای چاپ پارچه مناسب هستند که انتخاب آنها وابسته به نیاز شماست.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

نظرات (6)

  • نادر پاسخی برای %s بگذارید

    عالی بود ممنون

    در زمان نصب ۱۳۹۹-۰۴-۲۸ خطایی رخ داد: ۳:۳۳ ق٫ظ
  • پاشایی پاسخی برای %s بگذارید

    ممنون از اطلاعات خوبتون
    ببخشید به سوال داشتم در مورد چاپ روی اجسام پلاستیکی مثل قمقمه و…. کدام روش مناسب تر است

    در زمان نصب ۱۳۹۹-۰۸-۱۲ خطایی رخ داد: ۱:۰۳ ب٫ظ
    • فروشگاه پیروزگر-غفاری پاسخی برای %s بگذارید

      سلام و وقت بخیر. اگر استفاده از کاغذ پشت چسبدار و چاپ روی آن برای شما مناسب نیست معمولاً از چاپ تامپو یا سیلک استفاده می شود.

      در زمان نصب ۱۳۹۹-۰۸-۱۴ خطایی رخ داد: ۳:۲۳ ب٫ظ
  • رومیتا پاسخی برای %s بگذارید

    سلام ببخشید این کاغذ سابلیمیشن روی شیشه هم مواب میده ؟؟یعنی طرحمون رو چاپ کنیم و با استفاده از اتو طرح رو منتقل کنیم ؟؟؟
    ممنون

    در زمان نصب ۱۳۹۹-۰۹-۲۹ خطایی رخ داد: ۱۰:۵۴ ق٫ظ
  • حسام پاسخی برای %s بگذارید

    از کاغذ کتد هم میشه برای سابلیمیشن استفاده کرد کاغذ های سابلیمیشن به هد گیر میکنه نازکه زود لول میشه

    در زمان نصب ۱۴۰۲-۱۰-۱۴ خطایی رخ داد: ۴:۴۲ ب٫ظ
    • فروشگاه پیروزگر-غفاری پاسخی برای %s بگذارید

      سلام. بله گاهی اوقات مشتری از ما برای سابلی کتد خریداری کرده است. اما با توجه به تجربیاتی که بیان کرده اند برگردان ضعیف تری از سابلی دارد و جوهر بیشتری باید مصرف شود. کتد نیز گرم بالایی نباید داشته باشد.

      در زمان نصب ۱۴۰۲-۱۰-۱۷ خطایی رخ داد: ۱۱:۳۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ