کاغذ پشت چسب دار

کاغذ پشت چسب دار

کاغذ پشت چسب دار

کاغذ پشت چسب دار

کاغذ پشت چسب دار یک نوع کاغذ مخصوص است که یک طرف آن یک لایه چسب پوشیده شده است و طرف دیگر آن انواع مختلف گلاسه و کتد را به صورت براق یا مات شامل می شود. این کاغذها از سه جزء اصلی  رویه (Front Stock)، زیره (Release Liner) و چسب (Adhesive) تشکیل شده است.

این نوع کاغذها برای برچسب یا لیبل زدن مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت از کاغذ پشت چسب دار برای لیبل زدن و بسته بندی محصولاتی که نمی توان مستقیماً روی آن ها طرحی چاپ کرد مانند بطری های نوشیدنی و قوطی های کنسرو استفاده می شود. به طور کلی در اکثر موارد چاپ روی کاغذ پشت چسب دار بسیار ساده تر از چاپ مستقیم روی بسته بندی محصولات است. بنابراین بسیاری از شرکت های بازرگانی و تولیدی نیز از این روش برای لیبل زدن استفاده می کنند.

مهمترین فاکتورهای قیاس بین انواع کاغذهای پشت چسب دار

کیفیت چسب و چسبندگی، کیفیت رویه، کیفیت چاپ پذیری، کیفیت زیره، کیفیت دایکات و پوشال

لیبل های پشت چسب دار به دو صورت شیت و رول عرضه می شوند. این کاغذها به صورت کات نشده یا کات شده در کنار هم در تعداد و سایزهای مختلف موجود است.

رویه

انواع رویه کاغذ پشت چسب دار:

  1. کوتد: مات، براق، نیمه مات، نیمه براق
  2. گلاسه:مات، براق

دسته بندی دیگری برای جنس رویه وجود دارد:

PP یا  Polypropylene  و PE یا Polyethylene و PET یا Polyester

۵۰ درصد از کاغذ تولیدی را خود کاغذ سفید شامل می شود و ۵۰ درصد دیگر آن را از مواد مصنوعی استفاده می شود. رایج ترین آن ها PP است که دوام بالاتر، قیمت مناسب و چاپی با کیفیت دارد. کاغذهای PP پشت چسب دار موجود در بازار همان طلق های ترنسپرنت پشت چسب دار هستند. از PE بیشتر در مصارفی که نیاز به انعطاف بیشتری دارند مانند بطری ها استفاده می شود و PET در مصارفی با توان بیشتر و ماقوم در مقابل دما استفاده می شوند.

چسب

چسب این کاغذها دائمی است و بعد از چسبیدن در صورت جدا کردن باعث پارگی کاغذ می شود. تنوعی وسیع و مختلف از این نوع کاغذ با تفاوت در رنگ، وزن، سایز، موقعیت چسب، جنس کاغذ وجود دارند. کلیه کاغذهایی که روی قسمت چسب دار استفاده شده از قدرت رهاشوندگی به خصوصی برخوردار بوده و در هنگام استفاده به راحتی جدا شده و اثری از چسب روی خود به جا نمی گذارند. چسب اکثر این کاغذ ها بر پایه آب است اما چسب هایی بر پایه حلال ها، UV و حرارتی نیز وجود دارد. چسب این کاغذها معمولاً در گذر زمان با قرارگرفتن در هوای آزاد واکنش نشان داده و زرد می شود.

زیره

جنس زیره این کاغذها معمولاً از جنس سیلیکونی و پلاستیکی است تا به راحتی پاره نشود زیرا در ماشین های بزرگ صنعتی این زیره به سرعت و به صورت اتوماتیک جدا می شوند.

 

فروشگاه پیروزگر-غفاری

مشاهده تمامی نوشته های نویسنده

۱۳ نظر

  • Mahsa

    سلام
    خیلی مفید بود.ممنون

    • فروشگاه پیروزگر

      سلام و وقت بخیر
      ممنون از توجه شما

  • Fm

    سلام, ایا میشه روش پرینت هم گرفت؟

    • فروشگاه پیروزگر

      سلام. وقت بخیر. بله. فقط در هنگام خرید از سازگاری آن با پرینتر خود اطمینان حاصل کنید. چند نوع از این کاغذ در بازار موجود است.لیزری، جوهرافشان و …

  • نازیلا

    سلام…کاغذ دو طرف چسب دار هم شما دارید؟ من لازم دارم..ممنون میشم پاسخ بدید

  • Reyhane

    سلام ببخشید از این طلق های ترنسفر پشت چسب دار میشه برای چاپ پارچه هم استفاده کرد ؟ تفاوتش با کاغذ های سابلیمیشن چیه ؟

  • سعید

    خیلی خوب بود .البته ابعاد نهایی کاغذ را ننوشتید که موارد مصرف را بتوان بررسی کرد.
    متشکرم.

  • سلام
    من از این لیبل های سی دی تون استفاده میکنم و از کیفیت چاپ و چسبندیگش عالی هست به دوستان این لیبل سی دی ها رو پیشنهاد میکنم

    • فروشگاه پیروزگر-غفاری

      سلام.وقت بخیربسیار متشکرم

  • آرمین

    سلام وقت بخیر
    من میخوام بارکد محصولات رو روی این کاغذ ها چاپ کنم،
    پرینتر لیزری معمولی hp دارم، کدام مدل رو برای این کار که چسب قوی داشته باشه و کیفیت چاپ بالا هم داشته باشه پیشنهاد میکنید؟

    • فروشگاه پیروزگر-غفاری

      سلام.وقت شما هم بخیر.پشت چسبدار لیزری تنوع زیادی در بازار ندارد. دو مدل مات و براق پشت چسبدار موجود است. لطفا با شرکت تماس گرفته تا اطلاعات دقیق در اختیار شما قرار گیرد.

  • فاطمه

    سلام وقتتون بخیر. چرا کاغذ پشت جچسب دار روی کاغذ کرافت خوب نمیچسبه؟ من برای پاکت عکس های چاپ شدم استفاده میکنم فوری چسبش کنده میشه. چه مدلی باید بگیرم که چسب مقاومی داشته باشه؟

    • فروشگاه پیروزگر-غفاری

      سلام و وقت بخیر. کاغذ کرافت به علت اینکه سطح صافی نداردو حاوی پرز بوده و اکثرا کاغذ بازیافتی میباشد. در سطح میکروسکوپی نیز حاوی برآمدگی های زیادی دارد. چسب کاغذ پشت چسبدار جوهر افشان برای این سطوح مناسب نیست.برای سطوحی مثل پلاستیک، فلز و یا حتی چوب کاربرد دارد. پیشنهاد می شود به صورت امتحانی از یک چسب مایع به همراه کاغذ پشت چسبدار استفاده شود تا شاید نتیجه بهتری حاصل گردد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای الزامی میبایست تکمیل شوند.

بازگشت به بالا