رفع گرفتگی و تمیز کردن هد پرینتر

رفع گرفتگی و تمیز کردن هد پرینتر

رفع گرفتگی و تمیز کردن هد پرینتر

رفع گرفتگی و تمیز کردن هد پرینتر: بسیاری از مشکلات رایج در پرینترها حاکی از گرفتگی هد چاپ است. اگر شما در چاپ خود کاهش کیفیت را تجربه می کنید یا خطوط و صفحات سفیدی را در هنگام چاپ مشاهده می کنید ممکن است به علت این مشکل باشد. راهنمایی های زیادی در اینترنت برای بازکردن هد چاپ وجود دارد.بعضی از آن ها مفید و برخی مخرب است.

علت و مکانیک گرفتگی هد بسیار ساده است. هد چاپ مانند یک تانک آب با یک خروجی بسیار کوچک است. در طول چاپ ، ماشین قطره های میکروسکوپی جوهر (پیکولیتر) را به بیرون می فشرد. جوهر طوری طراحی شده است که قبل از لکه دار شدن سریع خشک شود.

چندین علت معمول برای گرفتگی هد وجود دارد:

  • اگر هد چاپ برای دوره طولانی در معرض هوا باشد، جوهر خشک می شود و خروجی های جوهر را بلوکه می کند.
  • اشیا خارجی (کرد و غبار میکروسکوپی یا ناخالصی های جوهر) می توانند ورودی ها را بلوکه کنند. بعضی از دستورالعمل های اینترنتی به کاربران توصیه می کنند تا هد پرینتر را با یک دستمال کاغذی یا حوله ای تمیز کنید (بکشید روی هد) که در بعضی موارد ممکن است گرفتگی را تا خود هد پیش ببرد.
  • یک حباب هوایی نیز می تواند به طور موقت ورودی هد را بلوکه کند. هوا در نهایت در جوهر حل می شود.
  • نوسان دمای اتاق باعث تغییر در غلظت هوا می شود و در نتیجه حباب های هوایی را بوجود می آورند.
  • تعویض کارتریج ها همچنین هوای اضافی را به داخل سیستم وارد می کند ( به همین علت بعد از نصب کارتریج باید پروسه هد کلین را انجام داد). ممکن است فقط بحث بلاک شدن نباشد. فرآیندهای زیادی هستند که صدمه دائمی به نازل ها می زنند. هد ممکن است خراشیده یا صدمه ببیند. هد چاپ ممکن است در طول یک پروسه چاپ طولانی پیش از اندازه گرم شود. گیر کردن کاغذ نیز گاهی اوقات مشکل آفرین است.

یک تصور غلط و معمول این است که جوهر پیگمنت نسبت به دای بیشتر باعث گرفتگی هد می شود زیرا جوهر پیگمنت به شکل ذرات معلق است و به نحوی ذرات تجمع کرده و موجب بلوک شدن هد چاپ می شود. جوهر پیگمنت شرکت های تولید کننده نامی و معتبر ذراتی به کوچکی  ۱/۰ میکرومتر دارند  که تقریبا غیر ممکن است بتوانند ورودی های هد افشان را بلوکه کنند. بسیاری از جوهر های دای با یک مش با دقت ۲۲/۰ میکرو متر فیلتر می شوندکه به این معنی است که ذرات جوهر دای دو برابر پیگمنت است. وقتی شما پروسه روتین هد کلین را انجام میدهد بعضی از پرینترهای یک اتاق مکش در زیر هد خود دارند و که جوهر را از کارتریج مکشدو از بلوکه شدن آن جلوگیری می کند. یک تمیز کننده کوچک لاستیکی وجود دارد که جوهر اضافی را پاک می کند.

آب

شما می توانید از آب برای حل کردن یا نرم کردن گرفتگی استفاده کنید. هد پرینتر را برای چند ساعت در یک کاسه آب بگذارید. اکثر هدها می توانند در آب غرق باشند مادامیکه قبل از مصرف کاملاً خشک شوند.

یک قانون طلایی برای تولید کنند گان جوهر وجود دارد: جوهر باید بتواند در چیزی که از آن ساخته شده است، حل شود. یعنی جوهر باید در جوهر حل شود. پس بهترین حلال حلالی است که سازنده پرینتر برای ساخت جوهر استفاده می کند. بسیاری از سازندگان جوهر حلالی هایی را پیشنهاد می دهند که با جوهر دای و پیگمنت کار می کنند. اگر حلال در دسترس نبود از آب استفاده کنید. در بسیاری موارد آب به خوبی حلال عمل می کند.

از محلول های تمیز کننده ای که شامل سفید کننده یا الکل هستند استفاده نکنید زیرا باعث گرفتگی بیشتر در جوهرهای پیگمنت می شود. در هنگام خرید حلال از اعنبار فروشنده و سازنده آن اطمینان حاصل کنید زیرا بعضی از حلال ها درارای عامل خوردگی هستند که ممکن است هد را به طور موقت باز کنند اما درنهایت به هد صدمه می زنند.

رفع گرفتگی و تمیز کردن هد پرینترحرارت

اضافه کردن انرژی (گرمایشی) موجب افزایش حرکت ملکول ها می شود. و در نهایت باعث سریعتر حل شدن و جدا شدن ذرات جوهر می شود. شما می توانید از آب گرم برای هد استفاده کنید. دما می تواند بین ۳۰ تا ۵۰ سلسیوس باشد.

فشار و مکش

سوراخی در روی کارتریج ایجاد و با سرنگ برای فشار دادن جوهر استفاده کنید.هد را زیر آب داغ بشورید. یا می تواند از زیر مکش انجام دهید.

رفع گرفتگی و تمیز کردن هد پرینتررفع گرفتگی و تمیز کردن هد پرینترتمیز کننده اولترا سونیک یا فراصوتی

شما ممکن است بخواهید مانند تجهیزات طلافروشی یا پزشکی از یک تمیز کننده اولتراسونیک استفاده کنید. این دستگاه از حباب های توخالی که با فشار بالا برای تکان دادن یک ماایع استفاده می کند. این دستگاه پروسه تمیز کردن را به دو تا سه دقیقه کاهش می دهد.

رفع گرفتگی و تمیز کردن هد پرینتر

خلاصه

نوع کارتریج کارتریح و هد پیوسته هد چاپ جداشدنی هد غیر قابل جدا شدن
با آب داغ شسته یا در آن غوطه ور شود. بله بله خیر

(هد در بعضی از پرینترهای اپسون جدا می شود)

فشار از بالا بله. یک سوراخ از بالا ایجاد می شود. بله. از یک شلنگ به ساز ورودی جوهر استفاده کنید. بله. از یک شلنگ به ساز ورودی جوهر استفاده کنید.
مکش از نازل بله. (با ابزار مناسب) بله. (با ابزار مناسب) خیر
تمیز کننده اولترا سونیک بله بله خیر

فروشگاه پیروزگر-غفاری

مشاهده تمامی نوشته های نویسنده

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای الزامی میبایست تکمیل شوند.

بازگشت به بالا