ترکیبات جوهر سابلیمیشن

ترکیبات جوهر سابلیمیشن

ترکیبات جوهر سابلیمیشن

ترکیبات جوهر سابلیمیشن

جوهر سابلیمیشن ( اصطلاح انگلیسی: دای سابلیمیشن) در پروسه چاپ سابلیمیشن استفاده می شود که اجازه می دهد جوهر به سطج جسم مورد نظر چاپ نفوذ کند (به جای اینکه روی سطح قرار گیرد). این جوهر منحصراً طوری طراحی می شود که اجازه دهد پروسه سابلیمیشن رخ دهد. اما چه چیزی درون جوهر است که توانایی این کار را دارد؟

ترکیبات جوهر سابلیمیشنانواع جوهر سابلیمیشن

قبل از شروع مرور ترکیبات تشکیل دهنده جوهر سابلیمیشن، بهتر است به این اشاره شود که دو نوع اصلی از این نوع جوهر وجود دارد. اولین نوع جوهر سابلیمیشن سالونت است. این جوهر سالونت، جوهر سابلیمیشن پایه روغن است که در آن پیگمنت ها (رنگ دانه) در نوعی از روغن معلق هستند.

نوع دیگر جوهر پایه آب است که در آن پیگمنت ها در آب معلق هستند. جوهرهای پایه آب با اکثر پرینترهای جوهرافشان سازگار هستند اما معمولاً سازگاری کمی با بعضی پلاترهای جوهرافشان دارد. این نوع جوهرها بویی هنگام چاپ از خود ساتع نکرده و نیاز به تهویه ندارند. با این حال به علت اینکه آب توسط کاغذ جذب می شود، ممکن است گاهی کاغذ سابلیمیشن در کار با این نوع جوهر چروک شود. که روی طرح نهایی می تواند تاثیر منفی بگذارد.

جوهرهای سابلیمیشن سالونت کاغذ را چروک نمی کند. با اکثر پلاترهای جوهرافشان سازگاری دارد. با این حال چگالی چاپ آن ها کمتر است که می تواند در روشنایی رنگ های ظاهر شده در محصول نهایی تاثیر گذارد.

ترکیبات جوهر سابلیمیشنجوهر سابلیمیشن پایه آب

در این نوع جوهر سابلیمیشن، از آب به عنوان سالونت یا حلال به کار گرفته می شود. پیگمنت ها و سایر اجزا در آب معلق هستند. آب معمولاً از ۳۰ تا ۹۰ درصد وزن جوهر را تشکیل می دهد. ذرات رنگدانه (دای) از ۱ تا ۱۰ درصد محلول را شامل می شوند و باید نقطه ذوبی از ۲۰۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد. ۵ تا ۴۰ درصد محصول ممکن است یک کوسالونت مانند glycerol, propylene glycol, dipropylene glycol تشکیل دهد. ۰٫۰۱ تا ۵ درصد یک سورفاکتانت (surfactant) تشکیل می دهد که تنش بین سایر ترکیبات را کمتر می کند و به عنوان یک املسیون کننده رفتار می کند. محلول همچنین شامل یک بیوسید (زیست کش) مانند Procel GXL به عنوان یک نگهدارنده در اندازه ۰٫۰۱ تا ۵ درصد وزن می باشد.

ترکیبات جوهر سابلیمیشنجوهر سابلیمیشن پایه سالونت

در این نوع جوهر سابلیمیشن ، از نوعی روغن برای معلق شدن پیگمنت ها استفاده می شود. اما البته تثبیت کنند و سورفکتانت های دیگری نیز در ترکیب وجود دارند. جوهرهای سالونت ممکن است شامل یک کوپلیمر استات وینیل کلراید از ۲ تا ۶ درصد، یک آمید پلیمری از ۰ تا ۴ درصد، اتیل استات ۰ تا ۴ درصد، ۲ متوکسی۱متیلتی ۰تا ۱٫۲۵ درصد، N-butyl استات ۰ تا ۲٫۵ درصد و Butan-2-OL از ۰ تا ۰٫۵ درصد می باشند. همچنین یک تقطیری از ۰ تا ۳ درصد و حداقل یک رنگ پراکنده sublimial در نرخی بین ۰٫۲۵ تا ۹ درصد نیز در ترکیب وجود دارند که باید قابلیت حل شدن در اتر یا استات را نداشته باشند. Propylene glycol باید در محلول از ۰ تا ۲ درصد شامل شده باشد و استات مازاد بین ۷۸ تا ۹۵ درصد محلول را شامل می شود. کل این جوهر سابلی سالونت باید به خوبی میکس و نرکیب شده و تا در هنگام عبور از هد پرینتر جوهر افشان به خوبی جریان پیدا کرده و عمل کند.

ترکیبات جوهر سابلیمیشن

فروشگاه پیروزگر-غفاری

مشاهده تمامی نوشته های نویسنده

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای الزامی میبایست تکمیل شوند.

بازگشت به بالا