تفاوت جوهر دای و جوهر پیگمنت

تفاوت جوهر دای و جوهر پیگمنت

تفاوت جوهر دای و پیگمنت

تفاوت جوهر دای و جوهر پیگمنت

زمانیکه برای پرینتر خود نیاز به خرید جوهر پیدا می کنید با تنوع وسیعی از انتخاب های ممکن رو به رو می شوید. جوهر پرینترهای جوهرافشان معمولی و رومیزی به دو دسته بر پایه دای و بر پایه پیگمنت تقسیم می شوند.

جوهر پیگمنت

از دانه های رنگ پودری شکل و خشک تشکیل شده است که با حلال مایعی از جمله آب ترکیب شده است. خیلی وارد بحث علمی این جوهر نمی شویم اما کافی است که بگوییم پیگمنت لزوماً حلال در آب نیست و ذرات آن می توانند در مایعی دیگر حل و معلق باشند. ذرات پیگمنت تمایل به پیوند با لبه و سطح رسانه انتخابی دارند که این خصوصیت باعث افزایش طول عمر چاپ و محو شدن دیرتر آن می شود.

جوهر دای

این جوهرها ارزانتر و کاملاً حلال در آب هستند که باعث  پخش و لکه دار شدن سریعتر آن ها می شود. این جوهرها به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند. شفافیت و درخشندگی رنگ این جوهرها بسیار بالا است اما طول عمر کمتری دارند. این جوهرها شفاف هستند و نور را از خود عبور می دهند.

تفاوت

اگر بخواهیم تشبیه نزدیک برای تفاوت این دو نوع جوهر بیان کنیم این چنین است که جوهر دای مانند شکر حل شده در آب است و پیگمنت مانند آرد معلق در یک مایع است. این تفاوت ها در ساختار بنیادی باعث تفاوت در مقاومت، کیفیت و قیمت می شود.

پیگمنت یا دایضد آب

جوهرهای دای بر خلاف پیگمنت به سرعت در آب حل می شوند. جوهر دای به راحتی در پرینتر و مسیر چاپ حرکت می کند و با اکثر پرینترها سازگاری دارد. با این حال اگر حاصل چاپ با آب در تماس قرار گیرد، جوهر از سطح جدا شده و حرکت می کند. راه های زیادی برای کاهش این اتفاق از جمله انتخاب متریال مناسب وجود دارد اما این تاثیر به کلی از بین نمی رود و جوهر دای کاملاً ضد آب نیست (مگر لمینیت شود).

دانه های جوهر پیگمنت به جای جذب در رسانه به فیبرهای آن پیوند می خورد. بنابراین جوهرهای پیگمنت نسبت به دای مقاومت بالاتری در مقابل آب دارند. و در تماس با آب ۵ تا ۱۰ درصد جوهر حرکت کرده و جدا می شود.

محو شدن

در سطح ملکولی جوهر دای در سطح رسانه پخش و توزیع می شود. می توانید چاپ با دای را مثل ساحلی پوشیده از شن تصور کنید. چاپ جوهر دای عمر کمتری دارد و سریعتر محو می شود. به علت اینکه نور را از خود عبور می دهد. تمام ملکول ها در معرض تابش نور هستند و باعث عکس العمل های شیمیایی شده که در نتیجه چاپ کمرنگ می شود و عمر ی۶ تا ۱۲ هفته ای دارد. با این حال اگر چاپ در مقابل اشعه نور محافظت شود عمری چند ساله دارد. تکنولوژی های جدید اپسون و دیگر شرکت ها در این صنعت توسعه یافتند و جوهرهای دای تولید شده توسط آن ها طول عمری به بلندی جوهرهای پیگمنت دارند.

کیفیت چاپ

جوهرهای دای حاصل چاپی با اشباع و درخشندگی و شفافیت رنگ بالایی و جزییات عالی دارند. اگر به دنبال رسیدن به رنگ هایی با طیف وسیعی و مشکی غلیظ هستید حتماً دای را انتخاب کنید.

جوهرهای پیگمنت از طرفی دیگر رنگ هایی به شفافی دای تولید نمی کنند. البته این جوهر نیز کیفیت چاپ عالی دارند.طول عمر چاپ پیگمنت نیز بسیار بالا است. متون چاپ شده با این جوهرها بسیار خوانا هستند.

کدام را انتخاب کنم؟

پاسخ این سوال وابسته به هدف چاپ شما است.

جوهرهای پیگمنت برای سطوح نرم و لطیفتر مانند ترنسپرنت ها مناسب هستند. محصول تولید شده کمی گرانتر است. رنگ های چاپ آن به براقی و شفافی دای نیست. اگر می خواهید عکس مهمی چاپ بگیرید که برای مدت طولانی بدون تغییر بماند پیگمنت بهترین انتخاب است. اگر به دنبال رنگ آمیزی بهتر و روشن تر با قیمت تمام شده کمتر هستید دای انتخاب بهتری است. جوهر دای از غلظت کمتری برخوردار بوده (این غلظت وابسته به مرغوبیت جوهر متغییر است) و پخش و توزیع نازکتری در سطح کاغذ دارد. به علت کمرنگ شدن جوهر دای در معرض نور استفاده از این جوهر در تابلو و بنرهای خیابانی مناسب نمی شود. در چاپ متون پیگمنت خواناتر و دای پررنگ تر است. امروزه اکثر پرینترهای جوهرافشان از جوهر دای استفاده می کنند اما بسیاری از عکاسان حرفه ای جوهر پیگمنت را ترجیح می دهند.

تفاوت جوهر دای و پیگمنت

فروشگاه پیروزگر-غفاری

مشاهده تمامی نوشته های نویسنده

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای الزامی میبایست تکمیل شوند.

بازگشت به بالا