تفاوت جوهر فابریک و غیر فابریک

بازگشت به وبلاگ
جوهر اصل یا غیراصل

تفاوت جوهر فابریک و غیر فابریک

تفاوت جوهر فابریک و غیر فابریک

تفاوت جوهر فابریک و غیر فابریک از بزرگترین دغدغه های کاربران و فروشندگان پرینترها و تجهیزات اداری است. جوهرهای اصلی یک پرینتر توسط برند سازنده دستگاه (OEM:Original Equipment Manufacturer) تولید می شود. جوهرهای غیر فابریک که نام های مختلفی از جمله جوهر سازگار با برند، غیر اصلی، جایگزین، عمومی و … دارند، توسط شرکت های ثانویه و تخصصی جوهر تولید می شوند و با جوهرهای فابریک در رقابت هستند.

شاید ۷ تا ۱۰ سال پیش فروشندگان تجهیزات اداری استقبال زیادی از این نوع جوهرها نمی کردند زیرا عقل سلیم حکم می کند جوهر اصل و فابریک سازگاری بهتری با دستگاه دارد و انتخاب بهینه ای برای استفاده است. اما تجربه خلاف این موضوع را ثابت کرده است. فاکتورهای اصلی انتخاب یک جوهر مناسب شامل هزینه معقول، کیفیت چاپ خوب، سازگاری با دستگاه و صدمه نزدن به هد و خود پرینتر می باشند.

شرکت های برند و معروف تولید کننده پرینترها معمولاً تمرکز و تخصص خود را روی ساخت پرینترهایی با کیفیت  می گذارند و روی جوهر تحقیق، هزینه و انرژی زیادی صرف نمی کنند. در اکثر موارد با قراردادی ساخت جوهر را به یک سازنده که تخصص اصلی آن در تولید جوهر است تحت نام برند تجاری خود می سپارند. شما شاید جوهر غیر فابریک خود را از سازنده همان جوهرهای فابریک تهیه کنید و تنها تفاوت در نام تجاری آن ها است. صدها تولید کننده جوهرهای غیر فابریک (NON OEM) موجود است و قاعدتاً در کیفیت جوهرهای ساخته شده توسط آنها نیز تفاوت های بسیاری وجود دارد.

انتخاب جوهر بهینه

نگرانی های اصلی در خصوص جوهرها و کارتریج های غیر اصلی سازگاری یا ناسازگاری با پرینتر، کیفیت چاپ، بازدهی روی صفحه یا کاغذ و کیفیت متریال و مواد مصرفی ساخت کارتریج و جوهر است. اگر هر کدام از موارد ذکر شده رعایت نشده یا درجه کیفیت مطلوبی نداشته باشند، مشکلاتی از قبیل نشت جوهر، کیفیت و بازدهی ضعیف چاپ، گیر کردن کاغذ، صدمه دیدن هد دستگاه، شناخته نشدن و ناسازگاری با دستگاه به وجود می آیند.

فواید استفاده از جوهرهای غیر فابریک یا non oem

مزیت و برتری مشخص در هزینه کم آنها است. به طور متوسط این جوهرها ۴۰ تا ۹۰ درصد از نمونه اصلی خود ارزان تر هستند. جوهرهای غیر فابریک نه تنها ارزان تر بلکه در اکثر موارد جوهر بیشتری نسبت به اصلی دارند. جوهرهای سازگار و غیر اصلی عموماً برپایه آب هستند و شامل رنگدانه (pigment) و رزانه (dye) های زیادی برای رسیدن به رنگ های متنوع و منحصر به فرد هستند. جوهرهای اصلی بر پایه روغن هستند و به این علت نسبت به جوهرهای غیر فابریک دیرتر خشک می شوند و در صورت تماس با دست یا شی قبل از خشک شدن کامل باعث لکه دار شدن، بهم خوردن و پخش جوهر می شود.

به علاوه کیفیت چاپ این جوهرها بسیار بالا است و تمایز قائل شدن چاپ آنها با نسخه چاپی از جوهر اصلی تقریباً غیر ممکن است. البته این منوط به استفاده از جوهرهای مرغوب است. بعضی از مدل های جوهرهای سازگار و غیر فابریک از کیفیت و هزینه بسیار پایینی برخوردارند.

تفاوت جوهر فابریک و غیر فابریکمعایب استفاده از جوهرهای غیر فابریک یا non oem

تنها عیب مشهود جوهر غیر فابریک کمرنگ تر شدن محصول چاپ شده آنها در مرور زمان است. همانطور که گفته شد این جوهرها برپایه آب هستند و زمانیکه در مغعرض نور شدید UV قرار می گیرند، نور از آنها عبور کرده و با گذر زمان روبه زوال رفته و کمرنگ تر می شوند. میزان این کمرنگی وابسته به کیفیت و جنس جوهر و کاغذ و مقدار شدت نور وارد شده متغییر است.

آیا جوهرهای غیر فابریک به پرینتر صدمه می زنند؟

جواب سوال یک نه قاطعانه است. مگر اینکه از جوهرهای بسیار بی کیفیت استفاده شوند.

آیا استفاده از جوهرهای غیر فابریک دستگاه را از گارانتی خارج می کند؟

بار دیگر جواب خیر است. خارج شدن دستگاه از گارانتی به علت استفاده از جوهر غیر فابریک غیر قانونی است. اما متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان، فروشندگان و پشتیبان های پرینترها به دلایل نداشتن اطلاعات کافی، ضررهای مالی یا به دردسر نینداختن خود خرابی دستگاه را فوراً به گردن استفاده از جوهرهای غیر فابریک می اندازند.  قبل از خارج شدن از گارانتی خرابی دستگاه به دلیل استفاده از جوهر غیر فابریک باید توسط مهندس متخصص ثابت شود.

شرکت پیروزگر وارد کننده مستقیم جوهرهای NON OEM و OEM پرینترهای جوهرافشان Epson و Canon هستند. جوهرهای NON OEM این شرکت محصول شرکت اوکراینی WWM است که از کیفیت عالی و هزینه مقرون به صرفه ای برخوردار هستند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ