مزایا و معایب جوهر UV

بازگشت به وبلاگ
مزایا و معایب جوهر UV

مزایا و معایب جوهر UV

مزایا و معایب جوهر UV

مزایا و معایب جوهر UV: شهرت جوهرهای UV به دلایل مختلف روز به روز در حال افزایش است. جوهرهای بر پایه آب یا دای خشکی سنگین و کندی دارند. جوهرهای بر پایه حلال یا سالونت نیز بعد از انتقال نیاز به برداشتن بخش سالونت یا حلال دارند که بازیافت آن ها را مطابق با مقررات زیست محیطی چالش برانگیز می کند. هر دوی این جوهرهای یعنی سالونت و دای نیازمند طی کردن پروسه خشک شدن هستند که زمانبر است و تاثیر جوهر را کاهش می دهد. باید توجه داشت که جوهر بر اساس حجم قیمت گذاری می شود، و این جوهرهای حدود ۴۰ درصد حجمخود را در پروسه خشک شدن یا درمان از دست می دهند.

مزایا

جوهرهای UV در معرض هوا خشک نمی شوند. آن ها هیچ خصوصیت تبخیری نداشته و آن نیاز ندارند. مانند پلاستیک مایع، این جوهرها تنها با در معرض قرار گرفتن مقابل تابش نور UV واکنش نشان می دهند، که باعث جامد شدن مایع می شود. این بدان معنی است که صد درصد حجم جوهر مصرف شده و هزینه چاپ نهایتاً کاهش می یابد.به علاوه به علت اینکه جوهر تا زمان درمان (تابش نور) خشک نمی شود، نازل های چاپ می توانند با جوهر درون آن ها برای مدت حتی حدود یک هفته بدون تغییر و خشکی و بدون نیاز به تمیز کاری باقی بمانند.

جوهرهای UV مزایای زیادی از جمله دوستدار محیط زیست بودن (نسبت به جوهرهای سالونت)، ماتی خوب، سرعت نور، مقاوم در برابر لکه، کنتراست دقیق، براقی زیبا را دارند. جوهرهای UV به علت داشتن نداشتن فعالگر یا مامور تبخیر ساز  در کل پروسه چاپ یک ثباتی را ایجاد کرده و هیچ وقت چسبناک یا غلیظ نمی شوند.

حتی جوهرهای برپایه آب اغلب ار ترکیبات کاتالیزگر شیمیایی که نیازمند تمیزکننده های سخت برای برداشتن هستند در هنگام تمیز کردن تجهیزات چاپ استفاده می کنند. تمیزکاری باید برنامه ریزی شده و مرتب باشد تا از گرفتن نازل های چاپ جلوگیری شود. این نظافت در گذر زمان باعث بالارفتن هزینه می شود. بنابراین جوهرهای UV با کاهش نیاز به تمیزکاری مصرف زمان، پول و پسماند زیست محیطی را کاهش می دهد.

مزایا و معایب جوهر UV

معایب

اما جوهرهای UV معایبی نیزدارند. همانطور که قبلاً به آن اشاره شد، جوهر UV بدون درمان یا تابش خشک نمی شود. بنابراین اگر بریزند یا چکه کنند ، تمییز کردن آن ها چالش برانگیز است. مثلاً اگر UV روی جوهر ریخته شده گذاشته شود، از اتاق به اتاق دیگر رد آن روی زمین می افتد تا زمانیکه از کف کفش کاملاً شسته شود. اگرچه این جوهرها پسماند، زمان و ساعت کاری کمتری را نیاز دارند، با این حال هزینه های راه اندازی اولیه سنگین تری را شامل می شوند. و به تجهیزات درمان یا تابش UV و غلطک های مختلف آنیلوکس برای تنظیم رنگ چاپ مورد نیاز است. در آخر باید اضافه کرد که کاربران پرینتر باید از تماس جوهر با پوست اجتناب کنند زیرا باعث بروز خارش و حساسیت های آلرژیک می شوند.

با توجه به آنچه گفته شد، استفاده از جوهرهای UV روزانه در حال افزایش است. آن ها در کل نسبت به جوهرهای برپایه آب و سالونت، امن تر، برای محیط زیست بهتر و به صرفه تر هستند. با توجه به تمام مزایای ارائه شده توسط این جوهرها استفاده از این تکنیک به صرفه تر خواهد بود.

مزایا و معایب جوهر UV

این نوشته را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ