ویروس کرونا چه مدت روی سطوح باقی می ماند؟

بازگشت به وبلاگ
ویروس کرونا چه مدت روی سطوح باقی می ماند؟

ویروس کرونا چه مدت روی سطوح باقی می ماند؟

ویروس کرونا چه مدت روی سطوح باقی می ماند؟

ویروس کرونا چه مدت روی سطوح باقی می ماند یکی از سوال های اصلی امروز است که ذهن همگی ما را درگیر کرده است. ویروس کرونا که علت مبتلا شدن به کووید ۱۹ می باشد عموماً از انسان به انسانی دیگر پخش و انتقال می یابد. وقتی فردی که مبتلا شده است سرفه یا عطسه می کند، قطرات حامل ویروس را به هوا می فرستد. یک فرد سالم ممکن است همان هوا را تنفس کند. همچننین با لمس یک سطح یا جسم آلوده که ویروس روی آن است نیز می توانویروس را گرفته و سپس با لمس دهان، بینی یا چشم ها آلوده شد.

آنچه باید در مورد ویروس کرونا بدانید

ویروس کرونا می تواند ساعت ها تا حتی روزها روی سطوحی مانند کابینت، میز یا دستگیره در باقی بماند. مدت این زمان بستگی به جنس سطوح دارد.

در ادامه راهنمایی کوچک و ابتدایی از مدت زمان باقی ماندن ویروس کرونا ( خانواده ویروس هایی که باعث بیماری کووید ۱۹ می شوند) روی سطوحی که روزمره با آن ها سر وکار داریم آورده شده است. این را در نظر داشته باشید محققان و دانشمندان هر روز اطلاعات بیشتری در مورد این ویروس کشف میکنند و هنوز راه درازی برای کسب دانش کافی باقی مانده است. برای مثال هنوز نمی دانیم که در معرض گرما، سرما یا نور خورشید قرار دادن در مدت زمان باقی ماندن ویروس چه تاثیری دارد! با این حال احتمال گرفتن از شخص بیمار بسیار قوی تر از سطوح آلوده است.

کاغذ

مدت زمان متغیر است. بعضی از نژاد یا انواع ویروس کرونا چند دقیقه روی کاغذ زنده می ماند درحالیکه بعضی دیگر تا ۵ روز احتمال باقی ماندن دارند.

مقوا

برای مثال: جعبه های حمل و نقل تا ۲۴ ساعت

فلز

برای مثال: دستگیره در، جواهرات، نقره جات تا ۵ روز

چوب

برای مثال: مبلمان تا ۴ روز

پلاستیک 

برای مثال: بسته بندی مواد غذایی یا بهداشتی، صندلی های وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو، دکمه های آسانسور … ۲ تا ۳ روز

استیل ضد لک

برای مثال: یخچال و فریزر یا وسایل آشپرخانه، سینک، بغضی از بطری های نوشیدنی و … ۲ تا ۳ روز

مقوا

برای مثال: جعبه های حمل و نقل تا ۲۴ ساعت

مس

برای مثال: وسایل پخت و پز تا ۴ ساعت

آلومینیوم

برای مثال: قوطی نوشیدنی، ورق فویل ۲ تا ۸ ساعت

شیشه

برای مثال لیوان های نوشیدنی، پنجره ها، آینه ها تا ۵ روز

سرامیک

برای مثال ظروف، ماگ ها تا ۵ روز

غذا

اینطور که تا الان به نظر رسیده ویروس کرونا در معرض غذا پخش نمی شود. با این حال بهتر است میوه و سبزیجات با آب جاری قبل از مصرف شسته شود. آن ها را با فرچه یا دست خوب بمالید و بشورید تا هرگونه جرمی از روی سطح آن ها شسته شود. بعد از خرید از سوپرمارکت دستان خود را با دقت و صبر بشورید. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید بهتر است از مواد کنسروی یا یخ زده استفاده کنید.

آب

ویروس کرونا تا به حال در آب یافت نشده است. اگر به منبع خیره آب وارد شود با فیلتر های به کار رفته در آن ها هر گونه میکروب و ویروسی کشته می شود.

ویروس کرونا می تواند روی سطوح مختلف دیگری نیز مانند پارچه یا میز و کابینت زنده بماند.یکی از مطالعات در iCU بیمارستانی در چین بند کفش های پرسنل آن جا را بررسی کرده و نصف آن ها با اسید نوکلئیک ویروس آلوده بوده اند. اما مشخص نیست که این اجزای ویروس مانند این اسید باعث آلوده شدن فرد می شود یا نه! بخش عمومی بیمارستان که موارد خفیف تر بیماری در آن بستری می شوند نسبت به ICU آلودگی کمتری دارند.

کاری که می توانید انجان دهید

برای کاهش پخش یا گرفتن ویروس کرونا تمام سطوح و اجسام خانه و اداره خود را هر روز تمییز و ضدعفونی کنید. مهمترین آن ها شامل

  • کانترها، میزها و کابینت ها
  • دستگیره های در
  • لوازم حمام
  • تلفن ها
  • کیبورد ها
  • ریموت کنترل
  • سرویس های بهداشتی

از یک اسپری تمییز کننده خانگی مانند چند منظوره و ضد عفونی کننده های حاوی الکل با درصد بالا استفاده کنید. اگر سطوح کثیف هستند اول آن ها را تمییز کرده و سپی ضدعفونی کنید.

سطوح را تمییز نگه دارید حتی اگر تمام افراد خلنه یا محل کار سالم هستند. افرادی که آلوده شده اند ممکن است از خود علائمی نشان ندهند اما می توانند ناخواسته ویروس را به سطوح انتقال دهند.

بعد از خارج شدن از کلیه مکان های عمومی مانند سوپرمارکت، داروخانه و … دستان خود را حداقل ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشورید.

منبع :

 

 

 

این نوشته را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ