اشتباهات رایج در طراحی برای چاپ

بازگشت به وبلاگ
اشتباهات رایج در طراحی برای چاپ

اشتباهات رایج در طراحی برای چاپ

اشتباهات رایج در طراحی برای چاپ

اشتباهات رایج در طراحی برای چاپ: طراحی برای چاپ بزرگ یا کوچک نیازمند رعایت مواردی است که در طراحی های دیگر مانند وب یا شبکه های اجتماعی توجهی به آن نمی شود. در این مقاله به چند مورد از اشتباهات طراحی برای چاپ اشاره می شود.

۱٫حالت رنگ: RGB به CMYK

چاپگرها رنگ ها را براساس ترکیب رنگی ۴ رنگ سیان، مگنتا، زرد و مشکی استفاده می کنند. صفحات دیجیتالی تصاویر را با سه رنگ قرمز، سبز و آبی تولید می کنند. برای آماده سازی جهت چاپ فایل های RGB و رنگ های پانتون باید به طریقی به CMYK تبدیل شوند. این نفاوت و تبدیل رنگ باعث اختلاف رنگ در خروجی چاپ نسبت به مورد طراحی شده است. اکثر طراحان که می خواهند رنگ های طرح تغییری نکرده و ثابت باقی بماند این تبدیل را خودشان انجام می دهند و رنگ را در جاییکه می خواند تنظیم می کنند. تبدیل به CMYK باید در آخرین مرحله صورت گیرد (فرقی نمی کند توسط طراح صورت گیرد یا پرینتر). اینگونه به آن فکر کنید که CMYK با پیگمنت ها (جوهر) و RGB با نور (نمایشگر) سر و کار دارد.

 

۲٫از رزولوشن بالا برای تصاویر استفاده کنید

ppi برای رزولوشن عکس مخفف پیکسل ها در هر اینچ می باشد. هرچه ppi بالاتر تصاویر واضح تر و خالص تر خواهند بود. چاپ استاندارد (افست و دیجیتال) مانند بروشورها و کارت های ویزیت از فاصله نزدیکی دیده می شوند. بنابراین جزییات و وضوح تصویر اهمیت زیادی دارد که تا ۳۰۰ppi برای آن ها استفاده می شود. در برنامه های مانند فتوشاپ  از dpi (تعداد نقطه در هر اینچ) به جای ppi استفاده می شود.

پرینترهای فرمت عریض (پلاتر) از نقاط بسیار بزرگتری در فرآیند چاپ استفاده می کنند و گرافیک تولیدی توسط آن ها معمولاً برای بازدید از فاصله زیاد تولید شده است. بنابراین ۱۵۰ppi (در سایز واقعی) برای این مصارف در پلاترها کافی است. هر چیزی بالاتر از ۱۵۰ppi سایز فایل را بزرگتر کرده اما در نتیجه نهایی( از فاصله دور) تاثیر بخصوصی ندارد.

اشتباهات رایج در طراحی برای چاپ

 

۳٫تبدیل به هنر وکتور vector art

در طراحی فرمت بزرگ، توصیه می شود اثر هنری را در فرمت وکتور عرضه شود. این کار اجازه می دهد که اثر هنری شما به هر سایزی بدون تغییر در کیفیت اندازه و scale شود.

اشتباهات رایج در طراحی برای چاپ

 

۴٫بلید یا سرریز شدن را در نظر بگیرید

اگر اثر هنری شما تمام لبه های رسانه شما را دربر میگیرد و حاشیه ای ندارد، شما باید بلید یا سرریز شدن کار خود از لبه ها را در نظر بگیرید. برای حصول به این افکت، می توان روی یک برگه بزرگتر چاپ گرفته و سپس به اندازه دلخواه برش داده شود. برای کاربردهای فرمت صفحه گسترده (کاغذ دیواری یا وینیل) ۳ اینچ یا ۷ سانت بلید در لبه ها در نظر بگیرید. به این طریق از پوشش کامل طرح خود مطمئن می شوید.

اشتباهات رایج در طراحی برای چاپ

۵٫لایه های جداگانه برای کوتینگ ها و جوهرهای نقطه ای در نظر بگیرید

یک لایه جداگانه باید به فایل های هنری برای کوتنیگ ها و جوهرهای نقطه ای اضافه شود. نام لایه بهتر از کوتینگ یا نام جوهر مخصوص باشد.

اشتباهات رایج در طراحی برای چاپ

۶٫ مراقب شماره های کاغذ و لبه و خزیدن کاغذ برای جزوات و کتابچه ها باشید

زمانیکه می خواهید جزوه یا کتابچه دوخته باشید. صفحات باید چهارتایی تنظیم شوند. شما همچنین باید حاشیه ای (به اصطلاح کریپ) درجاییکه اوراق بهم وصل می شوند در نظر بگیرید. لبه های باز آخر هم برای شکل گیری کتاب برش می خورند. پس باید یک ناحیه امن برای اثر هنری خود درنظر بگیرید تا کار شما از لبه ها به یک میزان فاصله داشته باشندو شماره صفحات اغلب بسیار نزدیک به لبه ها هستند و بریده می شوند.

اشتباهات رایج در طراحی برای چاپ

اشتباهات رایج در طراحی برای چاپ

این نوشته را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ