چاپ اعضای بدن

بازگشت به وبلاگ
چاپ اعضای بدن

چاپ اعضای بدن

چاپ اعضای بدن

چاپ اعضای بدن: یک عضو بدن چاپ شده، یک عضو مصنوعی است که با چاپ سه بعدی برای جایگذاری در بدن درصورت نقص عضو یا از کار افتادن عضو ساحته می شود.

هدف اصلی اعضای بدن چاپ شده پیوند عضو است. تحقیقات در حال حاضر برای ساختار قلب، کلیه و شش در کنار اعضای اصلی دیگر در حال بررسی است. برای اعضای پیچیده و بزرگ مثل قلب، ساختارهای کوچک مانند دریچه های قلب موضوع اصلی تحقیقات است. بعضی اعضای چاپ شده به سوی برطرف کردن نیازهای کلینیکی پیش می روند و اصولا شامل ساختارهای توخالی مانند مثانه در کنار ساختارهای عروقی مانند لوله های ادراری می شود.

چاپ سه بعدی ساخت لایه به لایه از ساختار عضو مورد نظر را برای شکل دهی داربست های سلولی انجام می دهد. 

پرینترهای جوهرافشان اصلاح شده برای تولید بافت بیولوژیکی سه بعدی استفاده می شود. کارتریج های پرینتر با یک محلول از سلول های زنده و یک ژل هوشمند پر می شوند. الگوهای متناوب ژل و سلولهای زنده با نازل چاپ استاندارد چاپ می شود، با سلول های که در نهایت برای شکل دهی بافت به هم پیوند می خورند. وقتی کامل شد، ژل خنک شده و شسته می شود و فقط سلول ها باقی می ماند.

چاپ اعضای بدنتکنیک های چاپ سه بعدی

چاپ سه بعدی برای ساخت ارگان های مصنوعی موضوع اصلی مطالعه در مهندسی بیولوژیکی شده است. بعضی از مزایای چاپ سه بعدی شامل توانایی تولید ساختارهای شبکه ای در حجم و جرم وسیع، دقت بسیار بالا در بافت محصولات داربستی و شبکه ای است. این خصوصیات اجازه تولید ساختارهایی با شباهت زیاد به بافت سلول و ارگان های طبیعی است.

چاپ ارگان با استفاده از پرینترهای سه بعدی می تواند با تکنیک های متنوعی انجام شوند. که هر کدام مزایای مشخصی را ارائه می دهند که آن ها را برای چاپ ارگان خاصی مناسب تر می کند. دو نوع از برجسته ترین چاپ های ارگان بدن ۱٫چاپ بیو قطره ای (جوهرافشان) ۲٫چاپ بیوپرینت استخراجی می باشند. 

چاپ اعضای بدنچاپ اعضای بدنمواد چاپ

مواد مورد استفاده برای چاپ سه بعدی شامل آلژینیک اسید یا پلیمر فیبرین است که چسپندگی ملکلوی سلول ها را یکپارچه سازی کرده و  اتصال فیزیکی سلول ها را پشتیبانی می کند. این نوع پلیمرها مخصوصاً برای بدست آمدن استحکام ساختاری و پذیرش پیوستگی سلول طراحی شده اند.

 

 

این نوشته را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ