چاپ بدون آب

بازگشت به وبلاگ

چاپ بدون آب

چاپ بدون آب

چاپ بدون آب فرآیند چاپ افست لیتوگرافیک است که آب یا سیستم آبرسانی و رطوبت دهی مورد استفاده در چاپ سنتی را حذف می کند. این چاپ از پلیت یا صفحه های چاپ کتینگ شده با لاستیک سیلیکونی ، جوهرهایی با فرمالیسیون مخصوص استفاده می کند. و معمولاً یک سیستم کنترل دما بر روی این پرس چاپ تعبیه شده است.

پرس های افست بدون آب از راه حل رطوبت دهی برای محافظت نواحی بدون عکس پلیت در مقابل جوهر استفاده نمی کند. این پرس ها در نواحی بدون عکس و تصویر پلیت از یک لایه سیلیکون که جوهر را پس می زند استفاده می کنند. یک پرس یا چاپ بدون آب شبیه پرس افست سنتی استبه جز سیستم رطوبت دهی که برداشته شده است. یک طراحی معمولتر با این حال شامل یک سیستم رطوبت رسانی نیز می باشد تا در صورت نیاز از آن استفاده شود. پرس های افست تصویربرداری مستقیم (دیجیتال) بدون آب هستند و سیستم آبرسانی ندارند.

چاپ بدون آب

جوهرهای افست بدون آب ویسکوزیتی، چسبناکی و ضخامت بیشتری دارند و عموماً  سفت تر و پرمایه تر از جوهرهای افست سنتی هستند. دمای جوهرها باید به شدت کنترل شده باشد تا به ویسکوزیتی درستی برسند. زیرا سطح پلیت طوری طراحی می شود که جوهر ها با یک ویسکوزیتی خاص را پس بزند. این شاخص دما با جریان دادن آب خنک در لوله های غلطک های ارتعاشی در مخزن جوهر حاصل می شود.

سطح تصویر پلیت بدون آب اینتاگلیو یا اینتالیو (تورفته) است، که به پلیت امکان حمل حجم بیشتری از جوهر را نسبت به پلیت سنتی می دهد. چاپ بدون آب غلظت جوهر بالاتر و طیف رنگ وسیعتری از چاپ افست سنتی دارد. پلیت های بدون آب مورد استفاده در پرس های تغذیه شیت کاغذ معمولاً برای تیراژ ۱۰۰هزار تا ۲۰۰هزار چاپ به کار می روند.و در پرس های شبکه ای از ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار چاپ را انجام می دهند.

چاپ بدون آب

مزایای چاپ بدون آب

  • تعریف عکس بهتر، کنتراست چاپ بالاتر
  • طبف رنگ بهتر نسبت به چاپ سنتی
  • غلظت جوهر بیشتر
  • تبات رنگ بیشتر در طول چاپ
  • نقطه های واضح تر و شارپ تر و سایه نگاری و جزییات دقیق تر
  • زمان آماده سازی نصف می شود
  • حذف متغیر بالانس بین حوهر و آب، زمان چاپ و ضایعات و مصرف آب را کاهش می دهد

موارد زیست محیطی

چاپ یک مصرف کننده بزرگ منابع، آب و انرژی است. بسیاری از پرس های بزرگ صدها هزار لیتر آب در سال به عنوان بخشی از رود چاپ نرمال خود مصرف می کنند. چاپ بدون آب این اثرات مخرب زیست محیطی را کاهش می دهد.

 

این نوشته را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ