دستگاه تست اسکناس

بازگشت به وبلاگ
تست اسکناس

دستگاه تست اسکناس

دستگاه تست اسکناس

دستگاه تست اسکناس یا آشکار ساز پول دستگاهی برای مشخص کردن اصلی یا تقلبی بودن اسکناس، سکه یا اوراق بهادار است. این دستگاه ها به صورت ماشین های مفرد یا بخشی از ماشین های اتوماتیک دیگر مانند خودپرداز، تلفن عمومی، پارکومتر، بلیط فروشی و… موجود است.

فرآیند

سکه ها یا اوراق در دستگاه قرار داده می شوند و با تست های مختلفی اصل یا تقلبی بودن آن ها مشخص می گردد. از آنجاییکه پارامترهای ارزیابی برای هر سکه یا اسکناسی متفاوت است این آشکارسازها باید برای هر مورد یا آیتم برنامه ریزی شوند.

در این عملیات اگر هر آیتمی مانند سکه، اسکناس، بلیط و … مورد قبول واقع شود توسط دستگاه ضبط و در مخزن آن ذخیره می شود. اما زمانیکه موردی توسط دستگاه رد می شود ماشین آن را به مشتری باز می گرداند. برای مثال وقتی تلفن های همگانی سکه را رد می کند آن را به محل ذخیره پایین دستگاه باز می گرداند. اگر کارت یا بلیط رد شود و مورد قبول واقع نشود دوباره به مشتری از همان درگاه ورودی باز گردانده می شود.

گیرنده های سکه

قانون اصلی برای تشخیص سکه تست خصوصیات فیزیکی سکه در قیاس با مشخصات مورد قبول سکه ها است. دستگاه دریافت کننده سکه آن را براساس وزن، جرم، سایز، قطر، ترکیبات فلزی یا مغناطیسی آنالیز می کند.

گیرنده سکهامروزه گیرنده های سکه الکترونیکی پیشرفته در بعضی موارد استفاده می شوند که علاوه بر تایید اعتبار وزن و سایز می تواند از سکه یک اسکن نوری گرفته و تصویر سکه را با لیست از قبل ذخیره شده در حافظه مقایسه می کند.

سکه ها معمولاً به مرور زمان ذرات میکروسکوپی خاک، کثیفی، روغن و پربی ناشی از تماس انگشت انسان را جذب می کند. با عبور این سکه در گیرنده های این ذرات به بدنه دستگاه می چسپند. به این علت این دستگاه ها نیاز به نظافت مرتب و زمان بندی شده دارند.

گیرنده های اسکناس

گیرنده، اعتبار سنج اسکناس یا تشخیص دهنده اسکناس ورق های پول را با سنسورهای نوری و مغناطیسی اسکن می کند. بانک مرکزی هر کشوری اوراق بهادر و اسکناس های خود را با قوانین و روش های منحصر به فرد خود رمز و نشانه گذاری می کند. این دستگاه ها بنا به روش های متنوع رمزگذاری انواع مختلفی دارند.

انواع

دستگاه تشخیص با نور UV

اسکناس ها یا برخی از اوراق رسمی روی خود نشانه های نامرئی دارند که فقط زیر نور uv با یک طول موج مشخص (۳۶۵ نانومتر) مشخص می شوند. برای تست چک مسافرتی ایران از این دستگاه استفاده می کنند.

تست اسکناس uvدستگاه تشخیص با نور مغناطیسی

جوهرهای مغناطیسی روی اسکناس ها با الگوهای پیچیده مغناطیسی چاپ شده است.همچنین تارهایی از فلزات در اندازه و مکان های مختلف ممکن است در بافت اسکناس ها به کار رفته باشند. برای تست دلار از این دستگاه استفاده می شود.

دستگاه تشخیص با نور مادون قرمز یا اینفرارد

بعضی از اسکناس ها شامل چاپ هایی هستند که فقط زیر نور مادون قرمز مشخص هستند.

دستگاه تشخیص با سایز

هر اسکناس طول، عرض و ضخامت مشخص و معین خود را دارد. این دستگاه های اینفرارد لامپ های LED و سنسورهای مادون قرمزی برای مشخص کردن ابعاد پول با دقت یک دهم میلیمتر را دارند.

دستگاه تشخیص با طیف رنگی

الگوهای پیچیده روی بعضی از اسکناس ها با جوهرهای رنگی مخصوصی چاپ شده اند. هر پولی الگوی خاص خود را دارد. تشخیص دهنده های حرفه ای از یک سنسور طیف رنگ حساس استفاده می کنند که از عکس اسکن با عکس صحیح ذخیره شده در حافظه مقایسه می کنند.

 

 

 

 

این نوشته را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ