روانشناسی رنگ در بازاریابی

بازگشت به وبلاگ
brain and color

روانشناسی رنگ در بازاریابی

روانشناسی رنگ در بازاریابی

چه رنگ هایی را برای مواد خود برای بازاریابی بهتر انتخاب کرده اید؟ دلیل شما از انتخاب آن رنگ ها چیست؟ به خاطر علاقه شخصی به آن رنگ ها است یا پیام بازاریابی خاصی در ذهن دارید؟ در حالیکه پسند ظاهری یک فاکتور مهم است، انتخاب های رنگ شما می توانند پیام های مشخص و مخصوصی را به بیننده خود بدهند. آیا از این پیام ها آگاهی دارید؟

معقولانه است که هنگام طراحی برای تبلیغات محصول خود از روانشناسی رنگ ها استفاده کنید. فرقی نمی کند که کارت تجاری، بروشور، وب سایت، پوستور و … باشد، شما با انتخاب رنگها سر و کار دارید. رنگ ها نه تنها ظاهر یک جسم را ارتقا می دهند بلکه روی رفتار ما نیز تاثیر می گذارند. تجارت شما با در نظر گرفتن تاثیر و روانشناسی رنگ هایی که برای جذب مشتری استفاده می کنید، رونق می یابد. برای مثال، آیا دقت کرده اید اکثر رستوران های فست فود برای دکوراسیون خود از رنگ های شفاف و براق قرمز و نارنجی استفاده می کنند؟ استفاده رایج از این رنگ ها اتفاقی نیست. مطالعات نشان داده است که رنگ های قرمز و نارنجی افراد را در سریعتر خوردن و ترک محل تشویق می کنند و این دقیقاً هدفی است که صاحبان این تجارت دنبال می کنند.

آیا تا به حال دقت کرده اید که در اسباب بازی ها،کتاب ها و وب سایت های کودکان از بلوک های بزرگ رنگ های روشن و اصلی استفاده می شود؟ کودکان این رنگ ها را ترجیح داده و نتیجه بهتری برای جذب آن ها در قیاس با رنگ های ترکیبی می توان گرفت.

محققان بازاریابی lمطالعات گسترده ای در جهت تعیین رنگ ها و تاثیر آن ها روی انسان ها انجام داده اند. با این حال تاثیر رنگ ها در جوامع مختلف متفاوت است در نتیجه هنگام طراحی مواد تبلیغاتی، سلایق و خصوصیات رفتاری مخاطب مورد نظر باید در نظر گرفته شود. برای مثال در فرهنگ چین رنگ سفید نماد مرگ است اما در برزیل برای مرگ رنگ بنفش به کار می رود. رنگ زرد در چین مقدس است اما در یونان نماد غم و در فرانسه نماد حسادت است. در مناطق گرمسیری رنگ های گرم مورد پسند است و در مناطق سردسیری و شمالی از رنگ های خنک تر و بیحال تر استفاده می شود.

معانی رایج رنگ ها

قرمز: هیجان، قدرت، عشق، هوس، سرعت، خطر

آبی (محبوب ترین رنگ): اعتماد، اطمینان، تعلقات، خنکی

زرد: گرما، طلوع، شادابی، خوشحالی

نارنجی: بازیگوشی، گرما، پر جنب و جوش

سبز: طبیعت، تازگی، خنگی، رشد، فراوانی

بنفش: سلطنتی، روحانی، کرامت، شان

صورتی: لطافت، شیرینی، امنیت، تربیت

سفید: خلوص، تمیزی، جوانی، بکر، ملایم

مشکی: پیچیدگی، ظرافت، انحراف، مرموز

طلایی: کلاس، گرانی

نقره ای: کلاس، سردی، دانش و علم

محققات بازاریابی تعیین کرده اند که رنگ ها در عادت های خرید تاثیر می گذارند. شبه خریدار یا خریدار بالقوه بیشتر تحت تاثیر رنگ های قرمز-نارنجی، آبی سلطنتی و مشکی قرار می گیرد. خریدار هدف دار با بودجه مشخص از رنگ های صورتی، آبی کمرنگ، کله غازی و آبی نفتی بیشتر تاثیر می گیرند. سنت گراها بیشتر به رنگ های پاستیلی و مدادی مانند صورتی، رزی و آبی آسمانی جذب می شوند.

بیایید با هم این تئوری را تست کنیم. یک سری به وبسایت شرکت هایی با بودجه های کلان بازاریابی بزنید. این شرکت ها تحقیقات گسترده ای در جهت یافتن راهی برای فروش بهتر انجام می دهند.

جگوار یک ماشین لوکس با وبسایتی لوکس است. رنگ مشکی غالب (پیچیدگی) و نقره ای (کلاس) تمام سایت را در بر گرفته است.

حالا چگونه می توانیم این اطلاعات را به درستی استفاده کنیم؟

اولاً بازار هدف خود را بشناسید.مثلاً اگر می خواهید کتاب های کودکان را بفروشید، شما باید برای پدر و مادرها بازاریابی کنید. همانطور که گفتیم شما احتمالاً از رنگ های روشن و اصلی (آبی، قرمز و زرد) برای جذب کودکانی که آن ها را مطالعه می کنند استفاده می کنید. با این حال عناصر بازاریابی (بروشور، وبسایت و…) بر حسب سلیقه پدر و مادر ها طراحی می شود. شاید استفاده از رنگ های آبی (اعتماد و اطمینان)، صورتی (شیرینی و امنیت) و زرد (شادابی و شیطنت) مناسب باشد.

البته شما باید رنگ و تبلیغات خود را روی بخشی از بازار خود امتحان کنید و بعداً وارد بازار بزرگ شوید.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ